Εκπαιδευτικά προγράμματα για το Δημοτικό 2023 – 24

Με χαρά και πάνω απ’ όλα με ασφάλεια σάς περιμένουμε και φέτος, πάντοτε τηρώντας όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα.

Προγράμματα από τις θετικές επιστήμες

1. Οπτική: Φως και χρώμα (Δ-Στ)

Ένας από τους πιο μαγικούς κλάδους της φυσικής είναι η οπτική. Τί είναι όμως το φως; Είναι κύμα ή σωματίδια; Η ερώτηση που δίχαζε για χρόνια τους επιστήμονες είναι η αφόρμηση για ένα παιχνίδι με το ηλεκτρομαγνητικό φάσμα. Η συνέχεια γίνεται ακόμα πιο συναρπαστική με πειράματα μέσα στο σκοτάδι! Ιδιότητες του φωτός, ανακλαση, ολική ανάκλαση, απορρόφηση, σκέδαση και άλλες έννοιες γίνονται κατανοητές μέσα από τα πειράματα. Βλέπουμε το λευκό φως να αναλύεται στα χρώματα του ουράνιου τόξου, αλλά και να συντίθεται από αυτά, ενώ στη συνέχεια συγκλίνοντες και αποκλίνοντες φακοί μας δείχνουν τις ιδιότητές τους. Δε θα μπορούσαμε όμως να παραλείψουμε το πιο σύγχρονο και τεχνολογικό κομμάτι της οπτικής… Οπτικές ίνες, laser, αόρατα υλικά, υγρά που φωσφορίζουν και εκπέμπουν φως μας κάνουν να μην πιστεύουμε στα μάτια μας!

2. Ηλεκτρίζω μαγνητίζω, τα πειράματα αρχίζω. (Δ-Στ)

Μπορείτε να φανταστείτε τη ζωή σας χωρίς το ηλεκτρικό ρεύμα; Σίγουρα θα ήταν πολύ διαφορετική και όχι τόσο άνετη! Ο ηλεκτρισμός από κομμάτι της καθημερινότητάς μας, σήμερα γίνεται αντικείμενο πειραματισμών. Ηλεκτρικά κυκλώματα παράλληλα και σε σειρά,αγωγοί, μονωτές, μπαταρίες, πολύμετρα και αντιστάσεις μας κάνουν να μη ξεχωρίζουμε το παιχνίδι από τα πειράματα. Όμως, και ο μαγνητισμός είναι παρών, με μαγνητικά πεδία, ραβδόμορφους και πεταλοειδείς μαγνήτες, ηλεκτρομαγνήτες και πολλά ακόμη βιωματικά πειράματα και δραστηριότητες.

3. Μαγική Χημεία (Δ-Στ)

Πόσα από τα υλικά καθημερινής χρήσης είναι προϊόντα έρευνας ενός χημικού εργαστηρίου; Χρώματα, καθαριστικά, τρόφιμα, ποτά, καλλυντικά, σχεδόν όλα! Γινόμαστε, λοιπόν και εμείς για λίγο μικροί χημικοί και πραγματοποιούμε ασφαλή πειράματα, χρησιμοποιώντας τον εξοπλισμό και τα αντιδραστήρια ενός αληθινού χημικού εργαστηρίου. Ξεκινάμε με δραστηριότητες για τα μόρια, τα άτομα, τα στοιχεία και τις χημικές ενώσεις. Μελετάμε τις χημικές αντιδράσεις με διαλύματα που αλλάζουν χρώμα, παράγουν ζέστη ή κρύο, αφρό και ίζημα. Συνεχίζουμε με τα οξέα, τις βάσεις και τους δείκτες κάνοντας από κλασικά πειράματα χημείας έως και… εκρήξεις!!! 

4. Μετεωρολογία: Τα παιχνίδια του καιρού (Γ-Στ)

Η Μετεωρολογία και οι εφαρμογές της αποτελούν μέρος της καθημερινής ζωής μικρών και μεγάλων. Οι δραστηριότητες, ακόμα και το ντύσιμο όλων μας εξαρτώνται από τον καιρό! Όμως, πού συμβαίνουν τα καιρικά φαινόμενα; Μαθαίνουμε τα πάντα για την ατμόσφαιρα μέσα από πειράματα. Πώς γίνονται οι μετεωρολογικές μετρήσεις; Χρησιμοποιούμε μετεωρολογίκά όργανα, ψηφιακά, αναλογικά όργανα, ακόμα και αυτοσχέδια και μετράμε την υγρασία, τη θερμοκρασία, την ατομοσφαιρική πίεση κ.α. Μέσα από δραστηριότητες και πειράματα κατανοούμε το μηχανισμό και την αιτία δημιουργίας των καιρικών φαινομένων. Δε θα μπορούσαμε βέβαια να μη γίνουμε, έστω και για λίγο, μικροί μετεωρολόγοι, οπότε μελετώντας τα μέτωπα σε ένα χάρτη πρόγνωσης σχεδιάζουμε και παρουσιάζουμε το δικό μας δελτίο καιρού.

5. Η μάγισσα Ξερόλα και το παραμύθι πειραμάτων (Α-Β)

Ένα παραμύθι πειραμάτων, μας βάζει στο μαγικό κόσμο της επιστήμης, όσο μικροί και εάν είμαστε! Η μάγισσα Ξερόλα, κάνει πως τα ξέρει όλα, αλλά στην πραγματικότητα δεν έχει καθόλου γνώσεις! Όμως, αντί να πάει στο σχολείο, προτιμά να κλέψει τις γνώσεις των παιδιών, για να μην κουραστεί καθόλου! Τότε, τρεις νεράιδες μαζί με τα παιδιά αναλαμβάνουν δράση! Η Μπία Βιολογία, η ΦίφηΦυσική και η Ντία Χημεία βοηθούν τα παιδιά να φτιάξουν φίλτρα και να περάσουν διάφορες δοκιμασίες με αληθινά πειράματα. Εάν όλοι οι γρίφοι λυθούν, θα καταφέρουν τα παιδιά να πάρουν πίσω τις γνώσεις τους; Θα καταφέρουν να διώξουν τη μάγισσα Ξερόλα από το αγαπημένο τους σχολείο; Γινόμαστε όλοι μέρος του παραμυθιού και στο τέλος το συνθέτουμε στο δικό μας βιβλιαράκι!

6. Μικροί βιολόγοι, μεγάλες ανακαλύψεις (Δ-Στ)

Η Βιολογία, η επιστήμη της ζωής μας περιμένει να την ανακαλύψουμε και να γίνουμε για λίγο μικροί βιολόγοι. Ένα ένα, τα 5 βασίλεια των οργανισμών θα μας αποκαλύψουν τα μυστικά τους. Πειράματα, παρασκευή και παρατήρηση δειγμάτων στα μικροσκόπια, για τα ζώα, τα φυτά, τους μύκητες, τα βακτήρια και το πλαγκτό μας ξεναγούν σε ένα αληθινό εργαστήριο Βιολογίας!

7. Μυστήριο στο εργαστήριο (Ε-Στ)

Δεν υπάρχει πιο διασκεδαστικός τρόπος για να μελετήσει κανείς το DNA και τα μυστικά του από το να γίνει ερευνητής και ντεντέκτιβ! Η ιστορία μας ξεκινά με μία κλοπή στο μουσείο και φυσικά με τα όσα κατέθεσαν οι ύποπτοί μας, ο κ. Εξαπατούλης, η κ. Αρπαχτίδου, ο κ. Κλεφτόπουλος και οι άλλοι κύριοι και κυρίες… υπεράνω πάσης υποψίας! Οι ντεντέκτιβ όμως επιστρατεύουν αποτυπώματα, μικροσκόπια, ανάλυση DNA κ.α. για να ανακαλύψουν τον ένοχο!

8. Παίζουμε με τα ζώα, παίζουμε με τα φυτά (Γ-Δ)

Μήπως έχετε στο σπίτι σας ένα… Carassius auratus; Μήπως δε σας αρέσει το Alium cepa στη σαλάτα σας; Όχι, δεν αρχίσαμε μαθήματα λατινικών, απλώς σας ρωτάμε αν έχετε χρυσόψαρο και αν βάζετε κρεμμύδι στη σαλάτα. Οι περισσότεροι απο εμάς συγκατοικούμε με πολλά φυτά, αλλά και ζώα. Σίγουρα, αξίζει να γνωρίσουμε τους φίλους μας αυτούς και από τη σκοπιά της επιστήμης! Πειράματα με τα μέρη των ζώων και των φυτών, τις κατηγορίες, τα επιστημονικά τους ονόματα, κύτταρα στα μικροσκόπια, φωτοσύνθεση, οικολογικές πυραμίδες μας κάνουν μικρούς βιολόγους και μάλιστα ειδικούς στα βασίλεια των Ζώων και των Φυτών.

9. Μικροί γεωλόγοι (Ε-Στ)

Πόσο καλά γνωρίζουμε τη Γη, το δικό μας σπίτι; Πώς οι ήπειροι πήραν τη σημερινή μορφή τους; Ποιες περιοχές είναι σεισμογενείς και ποιες έχουν έντονη ηφαιστειακή δράση; Αλληλοεπικαλυπτόμενοι χάρτες δίνουν τις απαντήσεις. Πετρώματα πυριγενή, ιζηματογενή και μεταμορφώμένα κρύβονται στο βαλιτσάκι του εξερευνητή και περιμένουν να τα μελετήσουμε και να τα αναγνωρίσουμε. Τί είναι τα απολιθώματα; Γιατί στην Ελλάδα βρίσκουμε θαλάσσια απολιθώματα στις κορυφές των βουνών; Οι τριλοβίτες και οι αμμωνίτες μας δίνουν τις απαντήσεις. Αληθινά πετρώματα, απολιθώματα εκατοντάδων εκατομμυρίων ετών, πειράματα και παιχνίδια γεωλογίας μας αποκαλύπτουν την ιστορία της Γης!

 

Προγράμματα περιβαλλοντικής αγωγής

10. Νερό: Μια σταγόνα διηγείται… (Α-Γ)

Νερό, κάτι τόσο καθημερινό, αλλά και τόσο πολύτιμο! Πόσες φορές ανοίγουμε τη βρύση και χωρίς να το πολυσκεφτούμε, την αφήνουμε να τρέχει… Ας μάθουμε λοιπόν τα πάντα για το νερό και κυρίως πώς και γιατί δεν πρέπει να το σπαταλάμε. Από τι αποτελείται το νερό; Πάγος, νερό ή ατμός; Δραματοποιούμε και μαθαίνουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές τους. Γνωρίζουμε τον κύκλο του νερού μέσα από το ηχητικό ταξίδι μίας σταγόνας. Κάνουμε μαγικά πειράματα με το νερό και το βλέπουμε να ανάβει και όχι να σβήνει τη φωτιά, να βάφει και όχι να καθαρίζει! Ποιοι ζουν μέσα στο νερό; Εκτός από τους κατοίκους του νερού που βλέπουμε και γνωρίζουμε, υπάρχουν και οι αόρατοι για εμάς μικροσκοπικοί του κάτοικοι. Μια ματιά όμως στο μικροσκόπιο μας δείχνει πόσοι από αυτούς ζουν σε μία μόνο σταγόνα νερού. Μετά από όλα αυτά δε μπορούμε παρά να υποσχεθούμε πως… “Τόσο σπουδαίο είν΄το νερό, που ούτε σταγόνα δε σπαταλώ!”

11. Προσέχω, φροντίζω, ανακυκλώνω (Α-Δ)

Η ανακύκλωση πρέπει να είναι τρόπος ζωής και καθημερινή συνήθεια. Γι΄ αυτό και εμείς τη μαθαίνουμε από μικροί! Ποιες είναι οι ομάδες των ανακυκλώσιμων υλικών; Δραστηριότητες παιχνίδια για τις ομάδες σκουπιδιών μας μαθαίνουν τα πάντα για την ανακύκλωση. Με ένα πείραμα χημείας, φτιάχνουμε «οικολογικό τρελλομπαλάκι» από ανακυκλωμένο πλαστικό. Τί είναι η κομποστοποίηση; Παρατηρούμε στο μικροσκόπιο τα ζωάκια που βοηθούν στη δημιουργία λιπάσματος από σκουπίδια. Αξέχαστη όμως θα μας μείνει και η “Τουρίστρια από άλλο πλανήτη”, που με τη συμπεριφορά της μας δείχνει τις επιπτώσεις των μη οικολογικών συνηθειών στο περιβάλλον!

12. Μέλισσα: Τα μυστικά της κυψέλης (Α-Γ)

Πόσα πράγματα ξέρουμε για τις μέλισσες, εκτός από το ότι μπορούν να μας τσιμπήσουν; Ξέρουμε σίγουρα για το μέλι, αλλά αυτό είναι μόνο η αρχή! Τα μυστικά της κυψέλης είναι πολλά! Μικροσκόπια για την ανατομία της μέλισσας, δοκιμή μελιού, πείραμα για τη διατροφική του αξία, μελέτη των μελισσοκομικών εργαλείων μας κάνουν να αγαπήσουμε το θαυμαστό αυτό έντομο. Παιχνίδια για το χορό των μελισσών, μας δείχνουν τον τρόπο επικοινωνίας τους. Πρωτότυπες δραστηριότητες μας αποκαλύπτουν το ρόλο των εργατριών, των κηφήνων, αλλά και της βασίλισσας μέσα σε ένα μελίσσι. Η πιο μαγική στιγμή όμως είναι αυτή, που… ένα ολοζώντανο μελίσσι έρχεται και βουίζει μπροστά μας!

 

Προγράμματα αγωγής υγείας

13. Σωστή διατροφή, καλύτερη ζωή (Α-Δ)

Γιατί χρειαζόμαστε τροφή; Πού πηγαίνει η τροφή που τρώμε; Ένα παιχνίδι αφής αποκαλύπτει το ταξίδι της. Ποιες είναι οι ομάδες των τροφών και ποια φαγητά ανήκουν στην κάθε μία; Θα τις μάθουμε παίζοντας και συνθέτοντας την διατροφική πυραμίδα, ενώ πειράματα χημείας τροφίμων και μικροσκόπια θα μας αποκαλύψουν τα βασικά συστατικά των τροφών.

14. Υγιεινή: Παίζουμε με τα μικρόβια; (Γ-Στ)

Γιατί πρέπει να πλένουμε τα χέρια μας πριν το φαγητό; Γιατί πρέπει να βουρτσίζουμε τα δόντια μας μετά από κάθε γεύμα; Που βρίσκονται τα μικρόβια, αφού δεν τα βλέπουμε πουθενά; Παιχνίδια και πειράματα δίνουν για άλλη μία φορά τις απαντήσεις στις ερωτήσεις της καθημερινότητας. Βλέπουμε τα μικρόβια των δοντιών μας στα μικροσκόπια και τα μικρόβια των χεριών μας σε ειδική καλλιέργεια. Γνωρίζουμε το πιο διάσημο… μικρόβιο! Μαθαίνουμε τους κανόνες της ατομικής υγιεινής και παίζουμε το παιχνίδι «Ταξίδι στη χώρα του ιού Ίου». Τα χέρια των ταξιδιωτών αποκαλύπτουν, ποιοι ταξιδιώτες ήταν απρόσεκτοι και μολύνθηκαν απ΄ τον ιό Ίου.

 

Προγράμματα από την Ιστορία και την Προϊστορία

15. Παλαιοντολογία: Στα ίχνη των δεινοσαύρων (A-Δ)

Αγαπάτε πολύ τους δεινόσαυρους και θέλετε να γίνετε για λίγο μικροί παλαιοντολόγοι; Ακολουθήστε μαζί μας τα ίχνη των προϊστορικών αυτών ζώων, με όμορφες δεινοσαυρο… δραστηριότητες! Παίζουμε λεκτικά παιχνίδια με τα ονόματά τους, ανακαλύπτουμε με την αφή τις φωλιές τους και ακούμε τις φωνές τους. Με δραστηριότητες και πειράματα ανακαλύπτουμε τί έτρωγαν, αλλά και πόσο ζύγιζαν! Και επειδή έχουμε γίνει πλέον ειδικοί στους δεινόσαυρους, έρχεται η ώρα για μία παλαιοντολογική ανασκαφή! Αυγά και ίχνη μας περιμένουν να τα ανακαλύψουμε, να τα μελετήσουμε και να βρούμε σε ποιο δεινόσαυρο ανήκουν!

16. Μαθητής στην αρχαία Αθήνα (Α-Δ)

Ταξιδεύουμε πίσω στο χρόνο και φτάνουμε μέχρι την Αρχαία Αθήνα. Τα ρούχα μας αλλάζουν και πλέον φοράμε χιτώνες! Είμαστε όμως ακόμη παιδιά! Παίζουμε και μαθαίνουμε για τα αθύρματα, τα παιχνίδια της αρχαιότητας. Ακούμε αρχαία ελληνική μουσική! Τί έπαιρναν τα παιδιά μαζί τους στο σχολείο; Ανακαλύπτουμε τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι μαθητές της Αρχαίας Αθήνας, στα σχολεία του παιδοτρίβη, του γραμματιστή και του κιθαριστή. Επιστρέφοντας στο 2019, σε μία μικρή ανασκαφή ανακαλύπτουμε… σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα!

 

Προγράμματα τέχνης και έκφρασης

17. Η τέχνη με τη φυσική θα μας παίξουν μουσική (Α-Β)

Οι ήχοι και η μουσική είναι μέρος της ζωής μας! Πώς παράγεται όμως ένας ήχος και πώς φτάνει μέχρι τα αφτιά μας; Πώς ακούμε; Γιατί όλοι οι ήχοι δεν είναι ίδιοι; Πώς μπορούμε να “δούμε” τη φωνή μας σε έναν υπολογιστή; Απλά πειράματα με τον ήχο και  τις νότες δίνουν όλες τις απαντήσεις! Με τα παιχνίδια του ήχου, δεν κάνουμε απλά φασαρία, αλλά… φυσική με φασαρία.

18. Επαγγέλματα: Τι δε θα γίνω όταν μεγαλώσω! (Α-Στ)

Παιχνίδια ρόλων και διαγωνισμοί σε διασκεδαστικές δραστηριότητες που αναδεικνύουν το ρόλο και τη σημασία όλων των επαγγελμάτων. Ο αδιάβαστος γιατρός, ο τεμπέλης μάγειρας, ο ακατάστατος περιπτεράς, ο μεθυσμένος κτηνίατρος, ο φαντασμένος αρχαιολόγος και πολλοί ακόμα διαγωνίζονται για το ποιος είναι ο… χειρότερος. Περνάμε αξέχαστα και στο τέλος υποσχόμαστε να μη βρεθούμε ποτέ στη θέση τους, αλλά να κάνουμε τις δουλειές μας σωστά και υπεύθυνα!

19. Γ. Ιακωβίδης: ο ζωγράφος των παιδιών (Α-Β)

Γνωρίζουμε τον κόσμο της ζωγραφικής, με αφορμή τα έργα του ζωγράφου της παιδικής ηλικίας, του Γιώργου Ιακωβίδη. Μέσα από μία βιωματική προσέγγιση, τα έργα ζωντανεύουν και ενεργοποιούν όλες μας τις αισθήσεις! Οι πίνακες γίνονται πάζλ, αλλάζουν τίτλους, παίζουν μουσική και στο τέλος ζωντανεύουν με πρωταγωνιστές εμάς. Αντικείμενα δραπετεύουν μέσα από τα έργα και προκαλούν την παρατηρητικότητα και τη φαντασία μας. Τέλος, με πινέλα, τελάρα και χρώματα γινόμαστε και εμείς ζωγράφοι, όχι των παιδιών, αλλά των παιχνιδιών και δημιουργούμε το δικό μας μοναδικό έργο τέχνης!

Δείτε ακόμα:

Προγράμματα στη φύση.

Εορταστικά προγράμματα για τα Χριστούγεννα, τις Απόκριες και το Πάσχα.

Τα σχολεία, που μας έχουν επισκεφθεί.

Επικοινωνία – σχεδιάγραμμα πρόσβασης.

 στο σχολείο